Carola in de Mattheus Passion en de kerk van Tuitjenhorn

Ik kijk zelden of nooit naar TV, maar vorige week zaterdag ben ik er toch even een half uurtje voor gaan zitten. “Een uitdaging om mezelf nu eens zo kwetsbaar op te stellen” zei Carola in het TV programma waarin ze een masterclass had gevolgd, en samen met andere artiesten de Mattheus Passion vertolkte. Een wel hele bijzondere artistieke uitdaging die Carola natuurlijk niet uit de weg ging. Aan haar gezichtsuitdrukking was te zien dat ze haar rol beheerste, dat ze zich niet naar het einde hoefde te worstelen maar kon concentreren op de juiste expressie. En die kwam goed naar voren; chappeau Carola ! Vakwerk. Hoewel ik zelf niet bepaald van het genre hou, heb ik haar uiteraard na afloop van het programma gebeld om haar te complimenteren. Zij had ook wel een goed gevoel gehad bij de finale uitvoering zei ze me. Ook had ze samen met Rob de Nijs versteld gestaan van de performance van Peter Lusse, de zingende acteur, of misschien toch wel een acterende zanger.

Zo komt Volendam artistiek gezien ook eens op een ander manier in de belangstelling. De laatste jaren zie je op de aanplakbiljetten van Piratenfestivals – door de jaren heen de parade van C artiesten -voornamelijk Volendamse toppers prijken. Jammer! Onze topartiesten lijden daardoor onnodig imagoverlies, en het is een in artistiek opzicht een kwalijke ontwikkeling voor ons dorp. Door zo’n optreden van Carola wordt deze dan weer eens op een postieve manier doorbroken.

De afgelopen week stond bij mij in het teken van het archiveren en bewerken van foto’s van onze wereldreis, maar ook de foto’s die ik als vriendendienst maakte van de kerk van Tuitjenhorn, die binnenkort haar 150 jarig bestaan viert.  Foto’s maken van interieurs van o.a kerken die nogal donker zijn met hele lichte ramen is geen makkelijke klus. Om een goede scherptediepte te verkrijgen werk je met kleine diafragma’s  waardoor de sluitertijden oplopen tot wel meerdere seconden. Daarom moeten tijdopnames op statief gemaakt worden. Tevens zijn de grote contrasten door de sterke tegenlichten uit de ramen te groot voor een fotocamera. Zo zal bijvoorbeeld de altaarbelichting goed zijn en de ramen veel te licht of juist andersom. Om toch alles goed doortekend en juist belicht te krijgen gebruik in de volgende methode. 

Onder: Hier een voorbeeld van het samenstellen van een goede foto van het altaar met veel tegenlicht uit de ramen erachter. Er worden op statief drie dezelfde foto’s met verschillende belichtingstijden achter elkaar gemaakt; een onderbelichte (L), een automatisch belichte (M), en een overbelichte foto (R). Deze drie worden in Photoshop als lagen over elkaar heen gelegd en van elke laag worden de onder en overbelichte delen weggegumd waardoor de foto daaronder ontstaat, die eigenlijk technisch gezien NIET in een keer genomen kan worden. Het menselijk oog kent deze beperking niet. Het is een onvoorstelbaar knap instrument; het “ziet” nog 100.000 keer sterkere contrasten dan de beste fotocamera in de wereld

Onder: Dit is het resultaat na een uurtje selecties maken van de weg te gummen delen; er is nu echter nog een probleem: door het gebruik van de wijdhoeklens vertekent de werkelijkheid sterk; de vertikale lijnen buigen boven naar links en rechts af. 

Onder: In Photoshop wordt dan daarna met het transformeerprogramma het scheve beeld naar recht vervormd. Deze foto kan qua belichting met geen enkel fototoestel ter wereld in een keer gemaakt worden

  

Geef een reactie